Tvorba marketingových person je jedním ze způsobů, jak lépe poznat své cílové publikum a tím pádem i lépe cílit veškeré vaše marketingové snažení. I při tvoření person se však dají věci dělat dobře i průměrně… K tvorbě dobré, efektivní marketingové persony vede 5 jednoduchých kroků:

1 Analyzujte své publikum

Pomocí dostupných nástrojů na analýzu návštěvnosti stránek (jako jsou GA, ale i Facebookové analýzy propagovaných příspěvků apod.) můžete zjistit základní, ale důležité informace o návštěvnících vašich stránek. Pokud je váš byznys relativně nový, poslouží vám k analýze publika i monitoring konkurence – jakým stylem píší své články, kdo je např. sleduje na Facebooku nebo Twitteru a podobně.

 

2 Nebojte se zeptat

Nebojte se požádat své stávající zákazníky o zpětnou vazbu. Jak se jim u vás nakupovalo? Co se jim nelíbilo a s čím byli naopak spokojení? Odkud jsou a co dělají? Čím více dat nasbíráte, tím lepší si budete moci udělat představu.

3 Vytvořte i negativní persony

Negativní persony jsou přesný opak marketingových person, které zastupují vaše ideální zákazníky. Negativní persony pak představují přesně ten typ lidí, které chcete z vašeho reklamního cílení vyloučit. Například pokud prodáváte opravdu kvalitní kožené pánské boty, které jsou ručně šité (a tím pádem drahé), budete chtít z okruhu cílení reklam vyloučit tzv. „lovce slev“, kteří mají jako prioritu co nejnižší cenu a na kvalitě jim až tolik nesejde.

4 Kolik?

Jaký je ideální počet vytvořených marketingových person? Inu, to je různé. Pro začátek by vám však měly stačit 3 – 4 standardní persony a 1 nebo 2 negativní. Postupem času můžete vždy přidat novou personu k těm stávajícím.

5 Dvě mouchy jednou ranou

Je velice pravděpodobné, že vaše cílová skupina zákazníků nesdílí společné zájmy nebo geografickou oblast. Právě proto je tak důležité segmentovat vaše zacílení reklamních kampaní. Díky marketingovým personám si ušetříte značné množství času, jelikož persony už samy o sobě reprezentují složení vaší zákaznické cílové skupiny. Zároveň vám persony pomohou rozlišit zacílení do různých fází nákupního cyklu.

 

Chcete mít i vy efektivnější reklamní kampaně? Kontaktujte nás, pomůžeme vám!


Potřebujete vědět více?