Na našem webu používáme cookies. Cookies jsou soubory, které slouží k měření funkčnosti webu, přizpůsobování obsahu webu, napomáhají tomu, abyste na našem webu byli spokojeni. Využíváním webových stránek s tímto souhlasíte. Další informace >

 

Psychologický význam barev v logu a korporátním designu

Jak jistě víte, nikdy nedostaneme druhou šanci udělat první dojem. Proto je z marketingového hlediska více než důležité mít jasno v tom, jak chceme působit na okolní svět a potencionální zákazníky. Obrovskou roli při utváření prvního dojmu hrají právě barvy. To, jakou barvu si zvolíte pro své logo nebo i celkový korporátní design má velký vliv na to, jakým dojmem budete působit na své zákazníky. Níže vás stručně provedeme světem barevné psychologie v logodesignu a marketingu.

Úhel pohledu

Jelikož nic není jen černé nebo bílé, ani vliv barev na psychiku není vždy úplně jednoznačný. Samozřejmě je potřeba se podívat i na obor podnikání, ve kterém působí vaše firma (třeba firma, vyrábějící těžkou stavební techniku bude mít jen těžko svůj korporátní design vyvedený v jemných odstínech růžové a šeříkové). Důležitý je i fakt, že každý z nás vnímá barevné působení trošku jinak – obecně jsou ale jednotlivé barvy podvědomě spojovány s určitými pocity, náladami a dojmy. A právě toto obecné vnímání jsme se snažili zachytit v našem přehledu níže (dodejme jen, že jsme brali v potaz pohled Evropana – jiné konotace by měli např. Asiaté či Američané).

Červená

Symbolizuje energii, sílu, dynamiku… ale také dravost, novátorství a některé odstíny také sexuální energii. Červené logo vypovídá o mladistvé, dynamické společnosti, ale znamenat může i silnou pozici na trhu. Jelikož má vliv na chuť k jídlu, často ji vidíme na logu restaurací – tak, jako jsme ji použili my při návrhu loga pro ŠJ Madoret. Hodí se ale i pro firmy z oboru stavebnictví (připomíná barvu cihel a zároveň vyvolává dojem síly a stability).

Oranžová

Působí mladistvě a pozitivně, sálá z ní teplo a dobrá nálada. Vhodná pro všechny, kdo chtějí dát najevo svůj mladistvý elán a pozitivní energii. Jelikož evokuje pocit tepla, oblíbily si oranžovou například cestovní kanceláře.

Žlutá

Vyzařuje optimismus a dobrou náladu. Vyvolává kladné emoce a rozjasňuje mysl. Neměla by se však objevovat na příliš velkých plochách (např. u webových stránek), jelikož působí namáhavě na lidské oko. Povzbuzuje apetit, proto ji úspěšně používají třeba firmy s rychlým občerstvením.

Copywriting - přemýšlení nad texty

Zelená

Zelená je jedna z nejpřirozenějších barev pro lidské oko. Je to barva přírody, klidu, harmonie a (nejen duchovní) čistoty. Spojujeme si ji s ekologií, zdravím a klidem. Výborně se hodí pro jakékoli organizace spojené s ekologií, anebo pro vzdělávací instituce. My jsme zelenou barvu použili např. u loga pro DSS Chotělice, kde reprezentuje klidné a zdravé prostředí, nabízené zdejším klientům.

Modrá

V logu ji má opravdu hodně společností, a není se co divit. Je to barva klidná, stabilní a vzbuzuje v lidech důvěru. Uklidňuje rozbouřené emoce a dodává pocit jistoty. Všeobecně si modrou barvu dáváme do souvislosti s vodou, proto se hodí pro firmy, které mají právě s vodou co do činění. Jako symbol stability a důvěryhodnosti ji však používají i finanční instituce.

Fialová

Kdysi bývala barvou králů, proto symbolizuje bohatství a vznešenost. Ze všech barev také vyzařuje nejvyšší kreativní potenciál. Hodí se pro firmy, které chtějí ukázat svou nezávislost, svobodomyslnost a extravaganci. V něžnějších pastelových tónech ji s oblibou používají kosmetické firmy či salony. Odstín královské fialové jsme vybrali pro logo společnosti e-sejfy.

Šedá

Je ze všech barev nejvíce neutrální, vyvolává nejméně emocí. Působí velmi konzervativně a uhlazeně. Dobře se hodí pro logo např. stavební firmy (připomíná barvu základních stavebních hmot) nebo advokátní kanceláře (působí seriózně a konzervativně).

Černá

Symbolizuje eleganci a luxus. Je moderní a lidem evokuje stabilitu. Hodí se pro firmy s exkluzivním sortimentem (např. luxusní módou).

Bílá

Je barvou světla, vyvolává dojem hygienické čistoty až sterility. Vhodná je tedy pro zdravotnická zařízení, výrobce léčiv nebo desinfekčních prostředků.

Malá rada na závěr

Barevné pojetí vašeho loga i korporátního designu můžete přizpůsobit i své cílové skupině. Muži například preferují jasné a syté barvy, ženy zas dají přednost pastelovým tónům. Sledujte také svou konkurenci – pokud se budete barevně lišit od většiny svých konkurentů na trhu, lidé si vaši značku lépe zapamatují. Pokud si sami nevíte rady, nevěšte hlavu – od toho jsme tu my! Rádi vám poradíme s vhodnou volbou barev jak pro vaše logo, tak i na webové stránky.

Twitter
LinkedIn



Potřebujete vědět více?