Na otázku „Kolik stojí nové webovky“ není bohužel možné dát jednoznačnou odpověď. Cena se odvíjí od celé řady faktorů, jako je rozsah nových stránek, jejich struktura, případné jazykové mutace, počet a náročnost funkčních prvků a další řešení individuálních požadavků zákazníka.

Žádný kvalitní web však nezvládne vytvořit jeden člověk sám, a už vůbec ne během několika hodin. Pokud mají být webové stránky kvalitní, zahrnuje jejich tvorba desítky hodin plánování, programování, navrhování grafického designu a psaní textů. Abyste však měli alespoň základní představu o tom, komu a za co v rámci tvorby webových stránek vlastně platíte, připravili jsme pro vás následující přehled:

1 Strategické plánování

Ač se to tak na první pohled možná nezdá, dobrý a smysluplný plán může na začátku projektu sice zabrat více času, ale v důsledku ušetřit i větší částky peněz. Ve fázi plánů se my jako agentura budeme snažit co nejlépe porozumět vašemu podnikání a díky tomu co nejlépe přizpůsobit některé funkční prvky stránek. Sazba za plánování je obvykle rozvržena hodinově.

2 Project management (neboli řízení projektu)

To má na starosti projektový manažer. Jeho prací je ve správný čas zaúkolovat ty správné lidi, koordinovat jejich práci a vše průběžně konzultovat s klientem. Projektový manažer se musí umět přizpůsobit klientovi, ale zároveň musí být schopen ovládat grafický a kodérský slang, aby mohl zadávat jednotlivé úkoly jasně a srozumitelně. Práce projektového manažera je také účtována na hodiny.

3 Grafický design

Tvoří nezanedbatelnou položku z celkové ceny webu. Je důležité si uvědomit, že každé tlačítko a každé písmenko, které na webu je, muselo být navrženo zkušeným odborníkem. V grafickém návrhu nestačí jen zhruba nahodit barevné kombinace a rozmístění tlačítek na hlavní stránce. Grafik stráví svůj čas i kombinacemi a plánováním vzhledu podstránek; musí si pohrát s myšlenkou uživatelsky přívětivého designu, a ještě k tomu do návrhu umístit všechny požadované prvky.

4 Technické řešení a implementace na redakční systém

Jakmile je hotová grafická šablona webu, přebírají projekt do péče programátoři a kodéři. Ti se postarají o praktickou technickou funkčnost jednotlivých prvků a napojí web na redakční systém. Zde se cena odvíjí od náročnosti jednotlivých prvků a individuálních požadavků klienta.

5 Obsah webu

Texty a obrázky, které tvoří obsah webu, nevznikají jen tak samy od sebe. I v případě, že již máte k dispozici vlastní texty, které chcete použít, musí je někdo vložit do redakčního systému a esteticky naformátovat podle grafického návrhu. Další variantou je pak svěřit tvorbu textů do rukou copywritera, což může být sice o nějakou tu korunu dražší, zároveň si ale budete moci být jisti kvalitou a čtivostí textu, který by v případě profesionálních copywriterů měl obsahovat i základní prvky SEO.

6 Doména a hosting

Další neoddělitelnou položkou z ceny webu je platba za doménu a za hosting. Za CZ doménu zaplatíte cca 150 Kč ročně. V případě hostingu se cena odvíjí od velikosti webu, náročnosti na rychlost, návštěvnosti – může být v rozmezí stokorun až tisíců měsíčně.

7 Volitelná položka: následná správa

Aby váš web nestagnoval, ale rozvíjel se a posouval vaši firmu kupředu, je dobré se rozhodnout i pro následnou správu. Ta zahrnuje SEO (tedy optimalizaci webu pro roboty vyhledávačů), doplňování a vylepšování textového i multimediálního obsahu, analýzu návštěvnosti v několika různých analytických nástrojích a v případě zájmu i e-commerce (tedy placenou online reklamu).

Máte-li nějaké dotazy, nebo nás přímo chcete poptat s žádostí o nový web, budeme rádi, když se na nás obrátíte!


Potřebujete vědět více?